Apa itu Caramel?

by - 4:07 AM

Caramel,gula yang dipanaskan begitu saja, manis dengan rasa agak pahit yang khusus, aromanya sedap, warnanya pun cantik keemasan.

Caramel banyak dipakai untuk kueh dan khususnya dessert, juga dipakai untuk hiasan dalam minuman. Caramel juga digunakan dalam membuat masakan tertentu seperti kerepek hingga chicken wings.

Cara Membuat Caramel
Secara umum ada dua cara membuat karamel iaitu cara kering dan cara basah

CARA KERING: Gula pasir ditaburkan merata di dalam periuk (sebaik non stick), serata mungkin jangan sampai bergumpal. Nyalakan api, panaskan gula dengan api kecil (simmer) TANPA DIADUK. Bila sebahagian gula mulai mencair goyang2kan periuk untuk meratakan gula yang belum mencair dan terus panaskan hingga gula leleh seluruhnya. Besarkan api sedikit, aduk2 dengan sendok kayu hingga warnanya rata, sehingga warna yang diinginkan segera matikan api.

CARA BASAH: Panaskan gula pasir dan air sedikit… (kira2 175gr gula dengan 50ml air). dengan api kecil tanpa diaduk, cukup digoyang2 sesekali untuk meratakan gula yang belum mencair, tambah jus limau nipis sedikit sahaja(kira2 1/3 sdt , fungsinya mencegah dari menjd kristal, boleh jg diganti cuka 2 titik), panaskan sampai gula larut seluruhnya lalu besarkan apinya ke medium sehingga warna yang diinginkan segera matikan api..

Perbezaannya?
Cara kering memiliki warna yang lebih cepat gelap dan cepat mengeras.Sesuai untuk garnish dessert (misal bentuk nets), inti kacang, peanut brittle dll.

Cara basah memiliki perubahan warna yang lebih lambat, lebih mudah dikendalikan dan sesuai untuk segala keperluan.

You May Also Like

0 Komen☺☺