Bahaya mendengar lagu menggunakan headphone

by - 9:02 PM

assalamualaikum w.b.t, dan salam sejahtera...hello there peeps...
camne sihat ke tidowkk kan...insyaAllah sihat..
k3..entri aku kali ni nak sentuh sikit pasal kesihatan tubuh badan kita...
wahh,dah macam doktor kesihatan plek dah....cecewah....
ok, malas nak merepek panjang nanti korang cakap wathepark, kan...

1st skali korang mesti tahu ape itu headphone.huh ape? ade yang tak tahu..? ape ke kuno nye...hehe..
meh la introduce sket pasal headphone ni,Headphone adalah suatu peralatan teknologi yang membolehkan seseorang mendengar muzik tanpa menggangu ketenteraman orang lain.
yang yang dok melekat kat telinga hangpa tu...*bukan taik telinga lah*


jom aku listkan keburukan menggunakan headphone ni:
*Sekiranya berlaku apa-apa kecemasan seperti kebakaran,kebanjiran ke kita tidak dapat mendengar suasana persekitaran.Alah, ce korang pasang lagu guna headphone kekuat sampai gila, lantasan itu, korang tak dapat dengar bunyi orang menjerit kepanasan pabila api membakar jiwa,cewah.BAHAYA betul situasi ni...haha
*Korang tahu ke telinga manusia hanya boleh mendengar sekitar 20 Hz hingga 20000 Hz (20 kHz).Jadi, sekiranya korang mendengar muzik dengan kuat dan terlalu lama malah menggunakan headphone ini, ia boleh mengakibatkan kehilangan pendengaran.pergh..korang nak jadi pekak badak?haha..
*bermain muzik keras setiap hari selama lima tahun boleh menyebabkan masalah pendengaran kekal dan tidak boleh diubah. Lima tahun sepertinya waktu yang lama, tetapi mendengar muzik melalui headphone lebih lama setiap hari akan mempunyai kesan yang sama dalam waktu yang jauh lebih pendek.
*aku tahulah korang kalau nak study je pasang headphone, kalau pasang headphone je nak study, ahaks,mengikut kajian sains jugak, mendengar lagu menggunakan headphone mahupon earphone yang terlalu lama, boleh menyebabkan cell otak akan mati..haa...xde maknenye kalau korang nak study pon kan...kan...

time study kat matrik, uish selamba je study pakai headphone..arghh!!!mati lah cell dalam brain aku, medulla oblongata pon nak putus!hahaha..erk, nak tanya, korang tahu tak website ntuk on9 shopping especially t-shirt or bag2 lelaki ..rasa nak beli barang on9 jep...huhuu


p/s: peringatan untuk aku juga, aku rasa recently, kalau aku dengar lagu-lagu guna headphone ni, aku rasa pening2 jep, adeeh..merbahaya gak ni....k lah tu je info pagi ni...hahaha.fikiran yang positif ye, datangnye dari akal ye.renung-renungkan dan selamat beramal~kbai

You May Also Like

4 Komen☺☺