Advertisement

Apple mensasarkan pengeluaran kereta pada tahun 2024 dan teknologi bateri tahap terbaharu

 


Apple Inc. bergerak maju dengan teknologi kereta memandu sendiri dan menargetkan 2024 untuk menghasilkan kenderaan penumpang yang dapat merangkumi teknologi bateri terobosan sendiri, kata orang yang mengetahui perkara itu kepada Reuters.

 Usaha automotif pembuat iPhone, yang dikenal sebagai Project Titan, telah berjalan tidak rata sejak tahun 2014 ketika pertama kali merancang kenderaan sendiri dari awal.  Pada satu ketika, Apple menarik usaha untuk fokus pada perisian dan menilai semula matlamatnya.  Doug Field, seorang veteran Apple yang pernah bekerja di Tesla Inc., kembali untuk mengawasi projek ini pada 2018 dan memberhentikan 190 orang dari pasukan pada tahun 2019.

 Sejak itu, Apple telah cukup maju sehingga sekarang bertujuan untuk membangun kenderaan untuk pengguna, kata dua orang yang biasa dengan usaha itu, meminta untuk tidak disebutkan namanya kerana rancangan Apple tidak terbuka.  Matlamat Apple untuk membina kenderaan peribadi untuk pasaran massa berbeza dengan saingan seperti Waymo Alphabet Inc., yang telah membina teksi robo untuk membawa penumpang untuk perkhidmatan penumpang tanpa pemandu.

 Inti strategi Apple adalah reka bentuk bateri baru yang secara "radikal" dapat mengurangkan biaya bateri dan meningkatkan jangkauan kenderaan, menurut orang ketiga yang telah melihat reka bentuk bateri Apple.

 Apple enggan mengulas mengenai rancangannya atau produk masa depan.

 Membuat kenderaan mewakili cabaran rantaian bekalan bahkan untuk Apple, sebuah syarikat dengan poket dalam yang membuat ratusan juta produk elektronik setiap tahun dengan bahagian dari seluruh dunia, tetapi tidak pernah membuat kereta.  Ia memerlukan Tesla Elon Musk 17 tahun sebelum akhirnya menjadikan kereta menghasilkan keuntungan berterusan.

"Sekiranya ada satu syarikat di planet ini yang mempunyai sumber daya untuk melakukannya, itu mungkin Apple. Tetapi pada masa yang sama, ia bukan telefon bimbit," kata orang yang bekerja di Project Titan.

 Masih tidak jelas siapa yang akan memasang kereta berjenama Apple, tetapi sumber mengatakan mereka mengharapkan syarikat itu bergantung pada rakan kongsi pembuatan untuk membina kenderaan.  Dan masih ada kemungkinan Apple akan memutuskan untuk mengurangi ruang lingkup usahanya ke sistem pemanduan autonomi yang akan diintegrasikan dengan mobil yang dibuat oleh pembuat kereta tradisional, dan bukannya pembuat iPhone yang menjual kereta berjenama Apple, salah satu dari mereka  kata.

Dua orang yang mengetahui rancangan Apple memberi amaran bahawa kelewatan yang berkaitan dengan pandemik dapat mendorong permulaan pengeluaran hingga 2025 atau seterusnya.

 Apple telah memutuskan untuk memanfaatkan rakan kongsi luar untuk elemen sistem, termasuk sensor lidar, yang membantu kereta memandu sendiri mendapatkan pandangan tiga dimensi jalan, kata dua orang yang mengetahui rancangan syarikat itu.

Kereta Apple mungkin mempunyai beberapa sensor lidar untuk mengimbas jarak yang berbeza, kata orang lain.  Beberapa sensor boleh didapati dari unit lidar Apple yang dikembangkan secara dalaman, kata orang itu.  Model Apple iPhone 12 Pro dan iPad Pro yang dikeluarkan tahun ini kedua-duanya mempunyai sensor lidar.

 Reuters sebelumnya melaporkan bahawa Apple telah mengadakan perbincangan dengan pembekal lidar yang berpotensi, tetapi pihaknya juga sedang memeriksa untuk membangun sensornya sendiri.

 Mengenai bateri kereta, Apple merancang untuk menggunakan reka bentuk "monocell" yang unik yang mengumpulkan sel-sel individu dalam bateri dan membebaskan ruang di dalam pek bateri dengan menghilangkan kantung dan modul yang menyimpan bahan bateri, kata salah satu orang.

Reka bentuk Apple bermaksud bahawa bahan yang lebih aktif dapat dibungkus di dalam bateri, memberikan kereta dengan jarak yang berpotensi lebih lama.  Apple juga memeriksa kimia untuk bateri yang disebut LFP, atau lithium iron fosfat, kata orang itu, yang secara semula jadi cenderung terlalu panas dan dengan itu lebih selamat daripada jenis bateri lithium-ion lain.

 "Ini tahap seterusnya," kata orang itu mengenai teknologi bateri Apple.  "Seperti pertama kali anda melihat iPhone."

 Ceramah diadakan dengan Magna

 Apple sebelum ini telah melibatkan Magna International Inc. dalam perbincangan mengenai pembuatan kereta, tetapi perbincangan tersebut menjadi semakin buruk kerana rancangan Apple menjadi tidak jelas, kata orang yang mengetahui usaha sebelumnya.  Magna tidak segera menanggapi permintaan untuk memberi komen.

Beberapa pelabur Apple memberi reaksi terhadap laporan Reuters mengenai rancangan syarikat itu dengan berhati-hati.  Trip Miller, rakan pengurusan di pelabur Apple, Gullane Capital Partners, mengatakan bahawa sukar bagi Apple untuk menghasilkan sejumlah besar kereta di luar pintu.

 "Sepertinya bagi saya bahawa jika Apple mengembangkan beberapa sistem operasi canggih atau teknologi bateri, ia akan digunakan dengan baik dalam kerjasama dengan pengeluar yang ada di bawah lesen," kata Miller.  "Seperti yang kita lihat dengan Tesla dan syarikat automotif lama, mempunyai rangkaian pembuatan yang sangat kompleks di seluruh dunia tidak berlaku dalam semalam."

 Hal Eddins, ketua ekonomi di Capital Investment Counsel pemegang saham Apple, mengatakan bahawa Apple mempunyai sejarah margin yang lebih tinggi daripada kebanyakan pembuat kenderaan.

 "Reaksi awal saya sebagai pemegang saham adalah, ya?"  Eddins berkata.  "Masih tidak melihat tarikan perniagaan kereta, tetapi Apple mungkin melihat sudut lain daripada yang saya lihat."

 Untuk memperoleh keuntungan, pengeluar kontrak automotif sering meminta volume yang dapat menimbulkan tantangan bahkan bagi Apple, yang akan menjadi pendatang baru di pasar automotif.

 "Untuk memiliki kilang pemasangan yang layak, anda memerlukan 100,000 kenderaan setiap tahun, dengan jumlah lebih banyak yang akan datang," kata orang itu.


Catat Ulasan

0 Ulasan