Advertisement

Pegawai menutup laman web Moderna, Regeneron palsu yang didakwa mencuri maklumat pengguna untuk serangan siber

 


Pejabat Peguam A.S. untuk Daerah Maryland telah mengambil dua nama domain yang mendakwa sebagai laman web syarikat bioteknologi Moderna dan Regeneron tetapi sebaliknya adalah laman web penipuan yang didakwa mencuri maklumat pengguna untuk serangan pancingan data dan perisian hasad.

Enam butiran:

1. Dua domain, "mordernatx.com" dan "regeneronmedicals.com," mengaku sedang mengembangkan rawatan untuk COVID-19 tetapi sebenarnya mengumpulkan maklumat peribadi individu yang mengunjungi laman web tersebut, menurut siaran berita 18 Disember yang dikeluarkan oleh Pejabat Peguam AS.

2. Pembuat laman web kemudian menggunakan maklumat peribadi untuk penipuan, serangan pancingan data dan menyebarkan perisian hasad, kata pegawai. Individu yang mengunjungi laman web sekarang akan melihat mesej yang menyatakan bahawa laman web tersebut telah disita oleh kerajaan pusat.

3. Pegawai mula menyiasat laman web penipuan pada awal Disember setelah keselamatan syarikat untuk salah satu syarikat menemui laman web palsu dan menghubungi Homeland Security Investigations. Laman web spoof yang lain ditemui semasa operasi HSI yang sedang berlangsung yang menyasarkan laman web yang berniat jahat.

4. Laman web spoof Moderna memaparkan nama dan logo tanda dagang yang sama dengan syarikat, dan individu yang mengklik tab "Hubungi Kami" halaman web diarahkan ke borang penyertaan yang meminta maklumat termasuk nama, syarikat, tajuk, telefon dan e-mel.

5. Nama domain subjek laman web spoof Regeneron mengandungi dua alamat e-mel dan nombor telefon yang tidak terdapat di laman web syarikat rasmi.

6. Halaman "Hubungi Kami" laman web Regeneron palsu yang diarahkan "profesional kesihatan, pesakit atau penjaga yang meminta maklumat produk tertentu, melaporkan kejadian buruk atau melaporkan aduan produk" untuk menghubungi jabatan perubatan di nombor Voice over IP.

Catat Ulasan

0 Ulasan