Advertisement

6 Gunung yang wajib didaki di Korea dengan permandangan yang menakjubkan

Korea Selatan mungkin lebih dikenali sebagai pusat atau gedung membeli-belah dan kecantikan tetapi ia juga dikenali sebagai negara yang mempunyai pelbagai jenis gunung yang menakjubkan.

Berikut adalah 6 gunung di Korea, dari gunung yang terkenal kepada gunung yang jarang sekali didengari sebelum ini.Tidak kira musim, gunung ini menawarkan pemandangan Korea Selatan, yang membuatkan anda tidak lupa dengan keindahannya!

1. Bukhansan, Seoul



Dinobatkan sebagai "Big Mountain di Utara", Bukhansan merangkumi lebih daripada 50 pusat akses dengan 13 pintu di sekitar gunung itu. puncak tertinggi di Seoul - Baegundae Peak (840M) - terletak dalam Mt Bukhasan dan mengambil masa lebih kurang 2.5 jam untuk sampai. Bukhasan adalah gunung yang agak popular dan ia juga telah memasuki Guinness Book of World Records kerana menjadi taman negara dengan paling ramai pengunjung setiap kaki persegi. Dengan purata kira-kira 5 juta pelawat, ia adalah hampir satu jaminan bahawa mendaki Mt Bukhansan tidak akan mengecewakan.

Jika anda hanya mempunyai satu atau dua hari untuk meneroka gunung di Korea, Mt Bukhansan akan menjadi pilihan yang baik kerana ia merangkumi segala-galanya daripada puncak besar granit, kuil-kuil Buddha, gaung, lembah dan sungai. 

Salah satu tempat yang menarik untuk dilihat disini adalah Bukhansanseong, yang merupakan kubu berdinding yang melindungi Kore Selatan dari serangan-serangan dari Korea Utara dan juga digunakan sebagai tempat perlindungan bagi raja semasa serangan.

Alamat: Goyang-si, Gyeonggi-do, Seongbuk-gu, Gangbuk-gu, Jeongno-gu, Eunpyeong-gu, Seoul-si
Bagaimana ke sana: Taman Negara Bukhansan, Stesen Gireum (Talian Subway Seoul 4), Exit 3

2. Daemosan, Seoul

Dengan laluan mudah dan mempunyai tanda laluan yang baik, Daemosan adalah salah satu gunung yang terbaik untuk pendaki beginner . Ia mengambil masa satu jam untuk sampai ke puncak dan laluan yang pendek ini juga sangat sesuai untuk senaman pagi cepat.
 Pada hari yang cerah, anda boleh melihat latar langit Gangnam, Kompleks Sukan Seoul, Lotte menara World dan Menara Namsan - dan pelbagai lagi landmark di Seoul.

Jika anda ingin mencabar diri sendiri dan ingin mendapatkan pandangan yang lebih baik, teruskan mendaki ke gunung yang seterusnya iaitu, Gyeryongsan, kira-kira satu 1.8km selepas puncak Daemosan itu. 
Cuba untuk mengelakkan dari melalui semasa musim hujan kerana laluan akan menjadi berlumpur, membuatkannya amat berbahaya jika anda tidak mempunyai kasut yang sesuai untuk pendakian extreme.

Alamat: Irwon 2 (i) -dong, Seoul, Korea Selatan
Bagaimana ke sana: Irwon, Exit 5

3. Suraksan,  Seoul



Suraksan adalah salah satu pendakian yang paling popular di Korea. Ia bermula dari Stesen Danggogae melepasi Hangnimsa dan Yongguram.Jika anda sedang mencari pendakian yang kurang sesak dan lebih senyap, Suraksan adalah pilihan yang terbaik kerana ia memberikan anda permandangan yang menakjubkan setanding dengan Gunung Bukhansan

Ia berketinggian 638m, mengambil masa kira-kira 3.5 jam (pergi balik) untuk menyempurnakan dan pendakian adalah pada tahap sederhana kerana laluan akan sedikit mencabar dibahagian atas.

Dengan campuran konkrit, jalan bertanah, tangga kayu dan batu-batu pelbagai saiz, mendaki Suraksan mungkin kurang membosankan daripada laluan rata yang lain.
Mendaki gunung pada musim panas memberikan kelainan pada musim-musim yang lain kerana anda akan menjumpai vendor menjual makanan ringan dan minuman, serta sebuah ladang lebah yang menjual balang besar madu segar dengan harga KRW 50,000.

Dalam laluan perjalanan yang terakhir , anda akan melihat sebuah kuil kecil dan patung buddha emas yang besar. Perjalanan di Suraksan merupakan salah satu yang perjalanan yang indah, dimana berjalan di sepanjang rabung yang dipenuhi oleh pain monggol.

Alamat: Sanggye-dong, Nowon-gu, Seoul
Bagaimana ke sana: Stesen Danggogae (Talian Subway Seoul 4) Exit 1 atau 4, Stesen Suraksan (Talian Seoul Subway 7) Keluar 1-3, Stesen Uijeongbu (Talian Seoul Subway 1) Keluar 1.

4. Umyeonsan, Seoul


Berdiri di 293m, Umyeonsan mungkin bunyi seperti satu pencapaian yang mudah tetapi dalam kenyataannya, lintasannya agak curam. Ia akan mengambil masa kira-kira 2 jam (pergi balik) untuk melengkapkan pendakian
Berdiri di puncak akan membolehkan anda untuk mempunyai pandangan yang hebat di Seoul dan anda mungkin dapat menentukan beberapa tempat terkenal.
Di bahagian kaki gunung, terdapat Pusat Seni Seoul, yang mempunyai pelbagai karya seni dan upacara persembahan.Ia menjadikan untuk tempat yang bagus untuk berehat selepas pendakian tamat.

Jika anda seorang peminat besar berbasikal gunung, bahagian barat daya Umyeonsan mungkin menjadi pilihan yang lebih baik kerana ia terdiri daripada beberapa laluan berbasikal terbaik di Seoul.
Ia diselenggarakan dengan baik dan mempunyai banyak cabaran naik-dan-turun bukit, dan tidak terlalu berbatu berbanding cerun lain di bandar.

Alamat: Umyeon-dong, Seoul
Bagaimana ke sana: Nambu Terminal Bas Express, Exit 5

5. Yongmasan, Seoul


Popular di kalangan penduduk tempatan dan pelawat untuk senaman yang indah, Yongmasan berjumlah 348m tinggi dan mengambil masa lebih kurang 2 hingga 3 jam untuk ditamatkan.
Terdapat biasanya ramai orang mendaki naik dan turun, dan laluan yang diselenggarakan dengan baik dan bersih. Terdapat peralatan kecergasan di sepanjang kenaikan, jadi anda boleh melakukan beberapa latihan untuk melengkapkan kardio.

Pendakian ini juga bersambung dengan Taman Air Terjun Yongmasan, yang menempatkan air terjun buatan manusia yang terbesar di Asia.
Anda juga boleh memilih untuk melawat Sagajeong Park Yongmasan yang terletak di pintu masuk Myeonmok Minum Well.
Ia menawarkan pelbagai kemudahan seperti kawasan perkelahan, taman permainan, sagajeong (astaka tradisional) dan peralatan senaman luar.

Alamat: Myeonmok-dong, Jungnang-gu, Seoul
Bagaimana ke sana: Yongmasan (Talian Subway Seoul 7), Exit 2

6. Seoraksan, Gangwon-do


"Seol" adalah salji dalam Korea dan ia adalah nama apt gunung tersebut, memandangkan batu berada dalam keadaan tetap putih (seperti salji di gunung itu mengambil masa yang sangat lama untuk cair). Dengan puncak tertinggi, Daecheongbong, berdiri di 1708m, Seoraksan adalah gunung ketiga tertinggi di Korea. Seoraksan ditetapkan sebagai kawasan pemeliharaan monumen semula jadi pada tahun 1965 dan sebuah daerah biosfera pemeliharaan oleh UNESCO pada tahun 1982, dan ini merupakan satu tempat yang hebat untuk melawat jika anda sedang mencari untuk sebuah "pemenang-anugerah" gunung dengan pemandangan yang menakjubkan.

Bandar menghadap pantai Sokcho adalah pintu masuk yang paling popular dengan Taman Negara Seoraksan, yang mempunyai bayaran masuk sebanyak KRW 3500.
Jika anda sedikit malas atau mahu menyimpan untuk mendaki ke puncak, anda boleh mengambil kereta kabel dengan kos KRW 9000 seorang untuk perjalanan turun-naik.
Perkhidmatan kereta kabel juga menawarkan ruang simpanan (KRW 500) bagi menikmati pemandangan tanpa memikul sebarang bag/peralatan.

Antara tempat yang wajib disinggah termasuk Kuil Sinheungsa, yang hanya 10 minit perjalanan dari pintu masuk, dan Biseondae Rocks, yang berjarak 30-40 minit dari pintu masuk dan bagus untuk pendaki beginner.
Gua Geumganggul, yang terletak hanya 30 minit dari Biseondae, memberikan pandangan Cheonbuldong Valley yang indah di mana anda boleh melihat aliran batuan yang kehijauan.
Gua ini tidak boleh melebihi daripada 15 orang pada satu masa dan akan menjadi sangat sesak pada waktu puncak jadi cuba untuk tiba awal, sebaik-baiknya sebelum tengah hari, untuk mengelakkan orang ramai.

Alamat: Seoraksan-ro, Sokcho-si, Gangwon-do
Bagaimana ke sana: Dari Terminal Bas Seoul Express atau Terminal Bas Dong Seoul, naik bas ke Sokcho.
Masa perjalanan: kira-kira 2.5 jam

Catat Ulasan

0 Ulasan